Eliminacja cukru z diety dzieci

Biały, rafinowany cukier nie bez powodu nazywany jest białą śmiercią. To całkowicie zbędny, a wręcz szkodliwy składnik, który niestety obecny jest w codziennej diecie każdego z nas. Należy przed nim chronić przede wszystkim dzieci. To my, dorośli jesteśmy odpowiedzialni za to, co na talerzu znajdują nasze pociechy. o

Chociaż nie da się całkowicie wyeliminować cukru z codziennego jedzenia, warto starać się go ograniczać. Biały cukier przyczynia się nie tylko do powstawania próchnicy, ale zaburza również pracę trzustki i całego układu pokarmowego. Do tego zwiększa ryzyko występowania otyłości, która wśród najmłodszych i tak występuje w nadmiarze. Cukier wpływa również na zachowanie dzieci. Te szybciej odczuwają zmęczenie, mają problemy z koncentracją, zasypianiem, mogą być niespokojne i nadpobudliwe. To oczywiście tylko niektóre z negatywnych skutków spożywania cukru w nadmiernej ilości. Poniżej przedstawiamy sposoby na to, by skutecznie ograniczać go w codziennej diecie dzieci.

  1. Weryfikuj skład produktów

Producent ma obowiązek umieszczenia na opakowaniu produktu informacji o jego składzie. Warto pamiętać, że cukier znajduje się nie tylko w słodyczach, ale też przetworach warzywnych, a nawet półproduktach mięsnych.

  • Nie dosładzaj

Neutralny, naturalny smak produktu jest akceptowany przez dziecko, dopóki nie zaczniemy w niego ingerować. Dlatego też nie zaleca się dosładzania wody, soków, kaszek i innych pierwszych pokarmów, którymi rozszerzana jest dieta najmłodszych.

  • Nie oferuj słodyczy w nagrodę

Pocieszanie w sytuacji porażki czy nagradzanie czekoladą za osiągnięty sukces nie jest dobrym pomysłem. Musimy wiedzieć, że w ten sposób wyrabia się jedyne nawyk jedzenia słodyczy dla poprawy nastroju, co w przyszłości może mieć negatywne skutki dla zdrowia dziecka.

  • Stosuj zamienniki

Jeśli rzeczywiście dziecko domaga się słodyczy, możemy zaserwować zdrowe przekąski dla rocznego dziecka. W sklepach dostępne są między innymi batony owocowe, które świetnie sprawdzają się w tej roli. Jeśli chcemy poczęstować malucha wyrobem czekoladowym, niech będzie on stworzony z najlepszej jakości czekolady gorzkiej.

Co zamiast cukru?

To dorośli kształtują nawyki żywieniowe swoich dzieci. Co więcej, to od nas zależą ich kulinarne upodobania. Nieprawdą jest zaś to, że dzieci lubią słodkości. Smakują im, ale przecież ten smak poznają dzięki nam. Jeśli nie będziemy serwować niezdrowych zapychaczy, nie będą od nich uzależnione. Okazuje się również, że z powodzeniem można proponować dzieciom zdrowe słodycze bez cukru. Świetnie sprawdzają się owoce, jogurty z owocami, budynie, galaretki, kompoty domowe, naturalne lody – szczególnie sorbety, dżemy własnej roboty, musy owocowe czy miód.

Co ważne, na każdym etapie rozwoju dziecka można skutecznie odzwyczaić je od słodkiego smaku. Warto eliminować cukier etapami, zmniejszając jego porcje w każdym daniu. Biały cukier ma też zdrowe alternatywy. Zamiast niego można stosować między innymi stewię.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.